Lata doświadczeń w biznesie

Tofu – czy warto wprowadzić do diety?

Tofu – czy warto wprowadzić do diety?

Sprawdź horoskop miesięczny!

Tofu to niezwykle popularny w kuchni orientalnej produkt. W Europie jest nieco mniej znany, a z jego zalet korzystają głównie wegetarianie i weganie. Tymczasem warto zainteresować się nim nieco bliżej i wprowadzić go w codzienną dietę. Na rynku znajdziemy kilka rodzajów tofu - miękkie, przypominające twarożek, twarde i galaretowate, a nawet marynowane i wędzone. Każdy znajdzie coś dla siebie. 

Skład soi

Tofu produkowane jest z mleka sojowego. Soja ma wiele prozdrowotnych właściwości. Jest m.in. źródłem pełnowartościowego białka, zawiera dużo aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie potrafi wytwarzać. Z tego powodu jest tak dobrym zastępstwem białka zwierzęcego. Oprócz białka, soja ma w sobie mnóstwo witamin, a także jest źródłem wielu cennych minerałów.

Właściwości soi

Soja wzmacnia odporność organizmu, a także działa przeciwmiażdżycowo. Dodatkowo, obniża cholesterol, regulują gospodarkę wodno-elektrolitową i zmniejszają ryzyko pojawienia się chorób nowotworowych. Znajdujące się w soi fitestrogeny wykorzystywane są jako zamiennik terapii hormonalnej u kobiet w okresie menopauzy. 

Domowe tofu

Ciemna strona soi

Niestety, soja ma także swoje wady. Jest to bardzo silny alergen, który może powodować odczyn alergiczny nawet u osób, które nie są na nią uczulone. Nie jest także polecana osobom chorym na niedoczynność tarczycy, gdyż zawiera substancje, która wiąże jod. Według niektórych ekspertów, długotrwałe spożywanie dużych ilości soi może doprowadzić do raka trzustki.

Jak zrobić domowe tofu?

Jeśli nie chcemy kupować gotowego tofu to nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonać go sobie własnoręcznie. Będziemy potrzebować 2 szklanek z ziarnami soi, 3 cytryn i wodę. Ziarna zalewamy na noc wodą, a rano odcedzamy i płuczemy. Napęczniałe ziarna miksujemy z 3 szklankami wody, aż do uzyskania gładkiej masy.

Uzyskaną w ten sposób masę należy wrzucić do 2 litrów wrzącej wody. Gdy mieszanka zacznie kipieć, należy dolać szklankę wody. Proces powtarzamy 3 do 4 razy, a uzyskaną mieszankę przecedzamy przez drobne sito. Odsączony roztwór zagotowujemy i dolewamy do niego sok z 3 cytryn. Gdy mleko zacznie się ścinać, przekładamy twarożek na gazę i odcedzamy. Domowe tofu będzie gotowe po około godzinie stygnięcia.